Tanec školám II 2024
Magdaléna učí tanec na základních školách
Tanec školám II 2024 - Unikátní projekt podpořený finančně Evropskou unií – Podpora projektů kreativního učení III.
Pedagogové Tanečního a pohybového studia Magdaléna, z.s. od září opět vyučují na třech základních školách. Tentokrát v Liberci i v Jablonci nad Nisou taneční výchovu v rámci již druhého projektu „Tanec školám II“. Jde o komplexní zapojení žáků 3 pilotních libereckých škol do vzdělávacího procesu po kognitivní, emocionální, sociální, etické a fyzické stránce, díky využití metod prožitkové pedagogiky, konkrétně taneční a pohybové výchovy, ve vzdělávacím procesu základního školství.
Cílem je pilotní ověření možností kreativního učení a umění obecně ve vzdělávacím procesu ZŠ, s důrazem na rovné příležitosti každého žáka. Pilotní ověření takových forem vzdělávání, ve kterých mohou být žáci úspěšní díky své kreativitě, autenticitě a originalitě, a to i v případech žáků méně úspěšných v tradičním pojetí vzdělávacího procesu.
Taneční a pohybové studio Magdaléna, z.s. jako instituce poskytuje školám službu odborných lektorů, poskytovatelů programu kreativního učení. Dále pak během programu vzdělává budoucí lektory v získávání zkušeností a uplatnění jejich odborné erudice v přímé práci s cílovou skupinou a 20 pedagogům zapojených škol pomůže v získávání zkušeností v oblasti kreativního učení a v uplatňování prvků kreativního učení ve vzdělávacím procesu na školách.
Jedinečnost a relevantnost projektu je v ověření možnosti zavést metody a formy kreativního učení do vzdělávacího procesu v základním školství. Projekt je zamýšlený jako pilotní, s přesahem do budoucí spolupráce ZŠ, žadatele a SML. Podobný projekt na území SML jsme realizovali v loňském školním roce.
V tomto roce jsme chtěli rozšířit projekt na Jablonec, což se podařilo.
Mezi rozvojem intelektu a rozvojem motoriky existuje obousměrný vztah, což znamená, že pohybové činnosti zpětně významně ovlivňují psychické procesy. Z těchto důvodů se pohybových a tanečních aktivit úspěšně používá například při diagnostice a terapii nejen pohybových ale také duševních poruch.
V současné době je akcentován intelektuální vývoj jedince jako důležitý faktor pro rozvoj vědy a techniky. Somatomotorický vývoj je při výchově jedince podceňován. To vede k psychosomatické asymetrii ve smyslu akcentování intelektu a podceňování somatické vybavenosti. Tento fakt se promítl do současného školství natolik, že rozvíjení intelektu se stalo téměř jediným úkolem školy. Snížení fyzické kultivace jedince ohrožuje celou společnost hypokinezí, která v sobě nese nebezpečí zhoršení biologických vlastností lidí, kteří tvoří tuto společnost. Při nedostatku pohybu dochází v organismu k funkčním i strukturálním změnám – k úbytku svalové hmoty, ke zkrácení vazivových struktur, ke změnám na skeletu, zhoršení krevního oběhu, zhoršení metabolických pochodů v organismu, zmenšení kapacity plic. Klesá tak celkový výkon a dochází ke strukturálním změnám fyzického i psychického stavu člověka. Při úměrné pohybové zátěži se pohybový systém udržuje v přirozené funkci i struktuře a jeho výkon se postupně zlepšuje podle dávkování zátěže, struktura se restituuje a pohybové projevy se obohacují. Dítě je schopno vyvolávat a spojovat intelektuální a citové podněty s fyzickými, cítí pohyb jako zdroj sebejistoty a sebeuvědomění, rozumí sobě samému jako celku (holistický přístup).
Tanec je tvůrčí uměleckou činností, kterou může do jisté míry vykonávat každý. Každý má vrozenou schopnost tančit, protože každý má možnost pohybovat se, má vrozený cit, představivost, smysl pro rytmus, schopnost rozvíjet se, myslet, cítit a jednat. Proto každý může v rámci svých schopností tančit. Významným pomocníkem rozvoje pohybu je hra. Děti se učí na základě vlastní zkušenosti – prožitkem. Děti obecně potřebují více pohybu, a to ne z důvodu větší energie, kterou je třeba vybít, ale proto, že jejich integrace a regulace pohybového aparátu je nedostatečná. Není pochyb, že pohyb, tanec a tělocvik, nejsou-li příliš namáhavé, ale přiměřené věku, přispívají ke zdraví a dobré kondici dítěte.
Každé dítě je úžasná bytost, která má veliký tvořivý potenciál. To s sebou přináší mnoho individuální práce, práce s individualitou dítěte. V projektu s dětmi zpíváme, tvoříme verše, pracujeme s pohybovou průpravou na zlepšení motoriky, vytváříme autentický hudební doprovod zvuky, tlesky a hrajeme pohybové hry s přesahem do taneční improvizace. Vše připravené metodicky, tentokrát pro věkovou skupinu 6–9 let. Učíme na základě metodiky vytvořené Evou Blažíčkovou (1943).
Tato tanečnice, choreografka, pedagožka je autorkou doplňkového oboru Taneční a pohybová výchova zařazeného od 1. 9. 2010 do RVP ZV.
Tímto projektem chceme jednak doložit všechna výše uvedená fakta, jednak poukázat na skutečnost, že taneční a pohybová výchova patří do všeobecného výchovného a vzdělávacího systému zejména pro potenciál podpory psychosomatické symetrie dítěte NENÍ JEN PRO úzký okruh dětí.
Na závěr z reflexe fyzioterapeuta přítomného na několika blocích výuky:
„A z toho pro mě vyplývá další přínos taneční výchovy a tance jako takového, učí jak nechat dítě přirozeně vzkvétat. Během hodiny se z dětí divokou energií sršících, stávají děti vnímavější vůči sobě, druhým, prostoru, záměru. Není to tím, že by je někdo silou ovládl, je to tím, že jim někdo představí způsob, jak s tím vším zacházet výhodněji.“
„Pro mě, je to právě ta mnoha vrstevnost tréninku, která způsobí, že dítě zůstává otevřené, nikde neutlačené, schopné zkoumat různé možnosti svého těla. A když by přišlo na řešení složité situace, může využít celé své přirozené rozvinuté výbavy k jejímu řešení.“
„Je to jedinečný způsob, jak dítě dovést k využití maxima z jeho individuálních schopností a dovedností, tedy fyzických, psychických a sociálních. Tedy ke svobodě, která pak už není jen prázdným, leč často používaným pojmem.
Být soběstačný v nalézání pocitu štěstí, osvobozuje člověka od omezování štěstí druhých, neboť to se dnes často zdá jako jediná možnost, jak se ke svému štěstí dostat.
Tato nabídka může mít neobyčejný přesah nad osnovami, kterým běžně podléháme.“
Ludmila Rellichová
Autor a hlavní pedagog projektu